100% DISCREET

Vertrouwd & Anoniem

SUPERSNEL

Morgen Thuisbezorgd

Tips incontinentie

Wat te doen tegen urineverlies?

Incontinentie, ookwel urineverlies en/of ontlastingsverlies (feces) genoemd, kan iedereen overkomen, maar het komt gemiddeld wel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Urineverlies treft de meeste vrouwen op een bepaald moment in het leven, hoewel het bij oudere vrouwen vaker voorkomt, kunnen jongere vrouwen het net zo goed ervaren. Enkele vormen van incontinentie zijn stressincontinentie, urge-incontinentie en hoest-incontinentie.

Het is natuurlijk geen verassing dat te veel drank/water een probleem kan zijn voor mensen met incontinentie. Zwaar bezuinigen op drinken is echter geen oplossing, aangezien het kan lijden tot uitdroging, nierstenen en constipatie, wat uw blaas kan irriteren en symptomen erger kunnen maken. Het is van uiterste belang om de juiste balans te krijgen, bijvoorbeeld 2 liter vocht per dag. Indien u ’s nachts last heeft van urineverlies, dan kunt u overwegen om in de avond minder te drinken dan ochtend/middag.

Als u incontinent bent, is een happy hour in de kroeg alles behalve happy. Alcohol veroorzaakt meer urine, wat als gevolg meer urge-incontinentie heeft. Ook kan alcohol uw blaas irriteren, wat een serieus probleem is voor mensen met een overactieve blaas.

Koffie en thee, ooit waren het je beste vrienden, nu zijn het je vijanden! Ze bevatten cafeïne, die net als alcohol uw blaas irriteren. Cafeïne zorgt voor een directe irritatie van uw blaas, verminder het en drink water of melk. Zou decafé koffie wel mogen tegen urineverlies? Het antwoord is heel simpel: nee, wat er is en blijft cafeïne in.

Chocoladeliefhebbers, het spijt ons, maar ook chocolade bevat cafeïne wat kan lijden tot een overactieve blaas. (net als alcohol, koffie en thee) Ongeacht wit/melk/pure chocolade en koude/warme chocolademelk, het blijft cafeïne bevatten.

Snoepliefhebber? Ook dan raden wij het niet aan om te gaan snoepen indien u last heeft van urineverlies, tenminste zeker geen snoepjes die honing, glucosestroop en fructose bevatten.

‘Mag ik dan alsjeblieft wel een glaasje cola drinken als ik op het terras zit?’ Sorry, ook cola bevat cafeïne, maar zeker ook koolzuur, wat allebei uw blaas kan irriteren. Het is aangetoond dat koolzuurhoudende dranken enkele incontinentie symptomen verergeren. Ook cranberry sap kan voor problemen zorgen. Professoren raden u aan om natuurlijke voeding te nuttigen, denkt u hierbij aan natuurlijke antioxidanten en vitamines. ‘Mag ik wel groente en fruit eten?’ Daar zeggen wij graag ja op. Wij zeggen alleen geen ja op citrusvruchten zoals citroen, limoen of sinaasappels.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die kruidige voedsel zoals curry/chili/peper vermijden, ook urineverlies weten te verminderen.

Bepaalde hart medicijnen, bloeddrukverlagende geneesmiddelen, spierverslappers, kalmeringsmiddelen en andere drugs kunnen incontinentie verergeren. Praat met uw arts hierover of uw medicijnen tot meer incontinentie lijden.